Wat een oudere monsieur te zeggen had

“Hoe komt het dat die hond maar twee poten heeft? Heeft ‘ie een ongeluk gehad? Mon dieu, is ‘ie mishandeld?! Waar, hier in Frankrijk? Oh, in China. Klotevolk, die Chinezen. Niet dat de Fransen het beter doen (maakt een gebaar alsof hij een keel doorsnijdt). De Fransen zijn con, stom. Ik ben een Amerikaan. Nou ja, eigenlijk ben ik Frans, maar in mijn hart ben ik een Amerikaan. Mijn vrouw is Frans. Ze zit bij de dokter (hij wijst in de richting van het medisch centrum). Ze is 97 en nog steeds kwiek. Haar moeder stierf op honderdenvier-jarige leeftijd. Dus ik moet dus nog even volhouden! Ik heb aan de zijde van De Gaulle gevochten tijdens de Tweede Wereldoorlog. Maar dat interesseert je natuurlijk geen lor. Oh, ben je historicus? De meeste jonge mensen zijn niet meer geïnteresseerd in geschiedenis. Ik liet vroeger aan de mensen mijn foto’s zien, foto’s uit de tijd dat ik in Amerika was. Maar dat doe ik niet meer, de mensen geven er geen snars om. Ik ben met iedereen op de foto geweest. Met die kerel van het Witte Huis, hoe heet ‘ie ook al weer… Eisenhower. Die fils de salope, die klootzak… die wilde Frankrijk innemen! Eisenhower wilde Frankrijk een provincie van Amerika maken! Wist je dat niet? Nee, dan die andere kerel, die man die is doodgeschoten… Kom, hoe heet ‘ie nou… Oh ja, Kennedy. Dat was nog eens een grote president. Het is verschrikkelijk dat hij werd vermoord (begint te huilen). Ik wacht op mijn vrouw. Ze is bij de dokter. Als ze een afspraak heeft, ga ik altijd mee en maak hier een wandelingetje. Oh, je zal zien dat ze helemaal niets mankeert. Ze is niet con zoals de andere Fransen. De Fransen doen tegenwoordig niets anders dan klagen. In het medisch centrum waren de verpleegsters aan het klagen over hun werk. Dat ze er niets aan vinden. Dus ik zei, waarom zoeken jullie geen andere baan? Maar dat kost ze teveel moeite. Jonge mensen weten niet meer dat ze moeite voor iets moeten doen. Niet alles komt je aanwaaien in het leven. Waar komt u vandaan? Uit Nederland? Nederlanders zijn geen slechte mensen. En verder naar het noorden, hoe heet die plek ook al weer… Oh ja, Scandinavië. Ook niet verkeerd. Maar ik houd niet van Duitsers. Ik wou dat de president iets tegen de Duitsers zou doen. Hoe heet onze president ook al weer? Oh ja, Sarcozy. Geen slechte man. Hij is niets vergeleken met Kennedy, natuurlijk, maar hij is geen slechte kerel. Goh, wat heb je een leuke honden. Ik had ook een hond, maar die is gestorven. Honden behandelen je vaak beter dan mensen, n’est-ce pas? Behalve mijn vrouw. Die is bij de dokter. Ik ben vierennegentig. Dat zou je toch niet zeggen? Ik leerde haar kennen toen ik negentien was. Ze is formidable, mijn vrouw. Ik heb geluk met haar.”

Tagged
